A videómban megnézheted a youtube-on a mintázás menetét. Keress rá arra, hogy: Lilians Atelier.
Itt elolvashatod a videóban hallott szöveget.
Első videó:
Ha megvan az alapanyag, az eszközkészlet, a stabil asztal és a makett is, nincs más hátra, mint mintázni.
Alulról felfelé építjük fel a szobrot, akárcsak egy épületet szokás. Ügyelni kell a megfelelő falvastagságra a mintázás során. A szobor fala körülbelül 1 és 2 centi között az ideális. A vékony falvastagságot belső "választófalakkal" erősíthetjük meg. Ezek hasonló szerepet töltenek be, mint a középkori katedrálisok támpillérei, a főfalakról levezetik a súly terhét. A még erősen képlékeny agyagszobrot körülbelül egy-másfél arasz magassáig építés után, kezdőknek keveset pihentetni érdemes. Rutinosabbak építhetik a szobrukat 2 arasz magasságig. Ekkor egy napig nejlonnal betakarva pihentetni kell, hogy az agyag szerkezete megszilárduljon az új formában. Ezután éri el a fal a kellő stabilitást ahhoz, hogy tovább, magasabbra lehessen építeni.
Ha két nagy forma közé egy jóval kisebbet tervezünk, ne hagyjuk félbe a szobor építését a kis és a nagy forma találkozásánál, mert ez a találkozási pont könnyebben sérül később, a további mintázás során.
Az agyagfalat alaposan össze kell dolgozni, kívülről és belülről azonos időben nyomást kell rá az ujjainkkal gyakorolni, hogy ne maradjon benne légbuborék. A kívülről-belülről egyszerre való nyomással nem csak a falszerkezetet tesszük légmentessé, de egyidőben a kívánt formát is kialakítjuk íly módon. Ha szükség van a további stabilizálásra, kitömhetjük a szobor belsejét összegyűrt újságpapírral, vagy ideiglenesen falécet dughatunk a közepébe.
Kiálló részeknél ideiglenes külső alátámasztást készíthetünk. Minden alkalommal hagyjuk egy-két órára, vagy egy napra a szobrot pihenni, szikkadni, amikor úgy érezzük, hogy már nehéz vele dolgozni, mondhatni, az agyag nem engedelmeskedik tovább az akaratunknak. Ha valahol elrontottuk a formát, és javítani szükséges, érdemes kivágni azt a részt, és újra mintázni.
A közfalakhoz használt piros színű agyag kicsit lágyabb volt, így láthatod, hogy ragacsos nyomot hagy a tenyéren. Ez az agyag a szobor főfalaihoz túl lágy lett volna, de belső közfalakhoz még alkalmazható. Az agyag amit használ, maradékból újragyúrt agyag. Az agyag helyes tárolása és újrafeldolgozása témájú videóban megnézheted, mit tehetsz azzal az agyagmasszával, ami már túlságosan kiszáradt, vagy azzal, ami újragyúrásnál még túl lágy maradt.
A kerámiaszobrászatban a nyugalmi időszakok megfelelő megtartása nagyon fontos a munka kivitelezésében. L. most a belső közfalakat boltív szerűen összezárja, hogy a vállrésznél keletkező súlyt könnyebben meg tudják tartani.
Ha belülről kitömöd a szobrot összegyűrt újságpapírral, a papír levesz valamennyit a falak súlyának terheléséből, akárcsak az agyagból gyúrt belső falak. Ez a két belső megerősítés körülbelül ugyanazt a feladatot végzi, mint a katedrálisok támpilérei.
Mivel egy büszt esetében a nyak, mint vékonyabb forma, két nagyobb forma: a mellkas és a fej közé kerül, tegyél egy falécet a nyak megerősítésére addig, míg a nyaknál az idő elteltével kicsit meg nem szikkad az agyag. Építés közben alakítsd ki először a szobor főbb formáit, és a szobor helyes arányait. Az első lépésektől az utolsóig mindig tudd, melyik marad a szobor eleje és melyik a hátulja.
Érdemes a faléc köré egy réteg újságpapírt csavarni, hogy később könyebben kihúzható legyen a szoborból a faléc. Az újságpapír segítsége révén az agyag nedvességét nem szívja annyira magába a fa, így nem fog erősen a szoborhoz tapadni a léc, és eltávolításkor nem repeszted meg a szobor falát.
A karok mintázásakor igyekezz minél gyorsabban levezetni a súlyt a talajig, hogy ne szakadjon le a vállrész már mintázás közben. Torzó és teljesalakos figura mintázásakor is alátámasztásokat használj a karok védelmére. Ha lehetőség van rá, akárcsak ebben a videóban, a szobor karját is alulról felfelé mintázd meg.
Lilian a következő videóban látható munkafolyamatot a mostani videóban látotthoz képest egy nappal később folytatta. Ha nem tudsz másnap leülni a szobrodhoz, aggodalomra semmi ok, egy jól betakart szoborhoz 2-3 nappal, vagy akár egy héttel később is leülhetsz. Ha csak heti egyszer jut időd a mintázásra, simítsd rá a nejlont a szobor felületére, és ügyelj rá, hogy ne legyen rés a nejlonon, így őrizheted meg az agyag nedvességtartalmát a legjobban, így tud a szoborból a legkevésbé elpárologni a víz.
Nézd meg a folytatást is. Jó mintázást kívánok!
Második videó:
Ha készen vagy a szobor alap formáival, és hagytad a szobrot pihenni, elkezdődhet a kisebb formák megmintázása. Először is ellenőrizd, hogy az agyag a szobron még könnyen gyúrható-e, érezni fogod, hogy már tapinthatóan merevebb lett a szobor-alap, de még képlékeny. Ügyelj rá, hogy a szobor sose legyen sokkal szárazabb, mint az az agyag, amivel tovább mintázzuk. Ha a szobor anyaga már sokkal keményebb, mint az, amit hozzámintáznál, akkor égetéskor a kétféle agyagminőség miatt a szobor megrepedhet. Miután eldöntötted, merre fordítsa a fejét a figura, annak megfelelően mintázd fel a fejet. Ha meggondoltad magad a fej irányával kapcsolatban, akkor ne csavard el a fejet az új irányba, mert ezzel szerkezeti sérüléseket okozol a szobor nyakánál, és a szobor feje már mintázás közben le fog szakadni. Ha meggondoltad magad, le kell bontani a régi fejet és újramintázni abba a pozitúrába, amit elképzeltél a szobornak.
Kezd el anatómiailag pontosítani a formákat. Alakítsd ki a mellkas pontos ívét, a mell pontos formáját, a kulccsont pontos helyét. Mintázd meg a váll izmot, a csukjás izmot.
Mivel a szobrot a videó kedvéért Lilian nem mindig fordította abba az irányba, ahogy kényelmes lett volna mintázás során, ezért a szobor jobb lapockájánál keletkezett egy formai hiba. A szobor ezen a részen túl homorú, van egy nem kívánt mélyedés. Ha veled is előfordul ilyesmi, azt semmiképpen sem kezd el minél több agyaggal kipótolni, mert ezzel elkövetnél egy újabb hibát, vagyis a fal vastagságát túlságosan megnövelnéd. Ha a fal vastagsága több mint 2 cm, az égetés során azon a helyen a szerkezeti víz bent reked a szobor falában, és az a rész felrobban a kemencében. Hogy ezt a helyzetet elkerüld, és a formát kikorrigáld, vágj a szobor falán egy rést, nyúlj be, és nyomd kijjebb a formát, addig, amíg szükséges. Ezután zárd be a lukat agyaggal. Mikor a szobor tetején ezt az igazítás elvégezted, az alján is ismételd meg ugyanezt. Egyszerre nem vágd végig az egész szobrot hosszában, mert akkor azzal azt kockáztatod, hogy a szobor összedől.
Ügyelj a szobor szimmetriájára. Mindig újra és újra ellenőrizd, hogy a szobor vállai egyformán szélesek-e és egyfoma magason helyezkednek-e el. Mintázás közben Lilian a nyakat még mindig nem érezte elég stabilnak, külső alátámasztással is megerősítette, hogy a nyak biztosan elbírja a fej súlyát.
Igyekezz körülbelül azonos mértékben dolgozni a szobor minden részén. Sose mintázzd meg a legapróbb részletekig az egyik részt, míg a többi rész nagyon kezdetleges maradt, mert az zavarja a tekintetet, és nehezíti a munkát.
Ha bizonytalan vagy benne, melyik izom, melyik részlet hova fog esni a szobron, akkor egyszerűen egy mintázófával rajzold be a formák pontos helyét. Rajzold be a szem, szemöldök, orr, száj, arccsont, fül, nyakbiccentő izom helyét.
Az arc helyes arányairól csak pár szóban: A szobrot szemből nézve:A szem vonala mindig az egész fejet felezi vízszintes vonalban. Két szem között a távolság egy szemnyi. Az orr csúcsa felezi a szem vonala és az állcsúcs közé eső szakaszt. A száj felezi az orrcsúcs és az állcsúcs közé eső szakaszt. Egy életnagyságú arcra a tenyér úgy fér rá, hogy az állcsúcstól a homlok közepéig ér. A fejen a legszélesebb pont a koponyacsont, aztán az arccsont, és annál keskenyebb az állkapocs csont. A nyak mindig keskenyebb, mint az állkapocscsont.
Profilból nézve az arc legkiállíóbb része az orr. Ha egy függőleges vonalat húzol az arc előtt a levegőben, akkor ehhez a vonalhoz legközelebb esik az orr csúcsa, utána a szemöldökrész, ennél távolabb kerül a felső ajak, még távolabb az alsó ajak, és legtávolabb lesz az állcsúcs, valamint a homlok.
Az arcnál különösen fontos a szimmetriára való törekvés, ezért egyszerre mindkét kezedet tartsd az arcon mintázás közben, így jobban érzed a távolságokat, és szélességeket, valamint az arc fordulását.
Hogy jobban lássd, hogy mozog a forma a térben, nem csak szemből, de felülről, alulról és félprofilból is folyamatosan figyeld meg a szobrodat.
Az arcot ne mintázd meg teljesen készre addig, amíg fel nem építetted a haj tömegét. Azonban az arc karakterének főbb vonásait jelölésszerűen mintázd oda. A szobornak az arc megjelenésével lesz személyisége. Mielőtt a haj tömegét megmintáznád, ismét nejlonba csavarva hagyd pihenni a szobrot egy-két napra.
A következő videóban láthatod, hogyan mintázd meg a haj tömegét. Nézd meg a folytatást is. Jó mintázást kívánok!
Harmadik videó:
Ebben a videóban tovább finomodnak a szobor formái, tovább simul a szobor felszíne, valamint megnézheted, hogyan mintázd fel a haj tömegét. A haj tömegét is belső közfalakkal erősítsd meg. Ügyelj rá, hogy a belső közfalakon legyenek ablakok, amelyeken a gőzök és gázok az égetés során távozni tudnak a szoborból. Mivel a mellszobor alja nincs agyaggal lezárva, ezért külső nyílást ez esetben a szobron nem kell kialakítani, de zárt formáknál ez minden esetben szükséges, hogy elkerüljük a szobor felrobbanását a kemencében, égetés közeben.
Hogy jobban lássd, hogy mozdul a forma a térben, nem csak szemből, de felülről, alulról és félprofilból is folyamatosan figyeld meg a szobrodat munka közben. Mikor a szobrodon dolgozol, észre fogod venni, hogy körülbelül ugyanannyi ideig csak figyelni kell a szobrot, mint amennyi ideig mintázni. Gyakran lépj hátra, és nézd meg távolabbról is a szobrot, így jobban észre fogsz venni olyan válktoztani való formákat, amiket közelről nem vettél észre.
Ügyeljünk rá, hogy zárt formák esetén mindig legyen egy kis rés, a belső választófalakon is. Ezen a résen távoznak a szerkezetből kiáramló gőzök égetsé során. A nyílás nélküli zárt formák (pl gömb, henger) a kemencében. felrobbannak.
Ha nem szükséges az egész szobot látni a sikeres mintázás érdekében, akkor érdemes a szobor éppen nem mintázandó részeit nejlonnal letakarni, hogy addig se száradjanak ki előbb, mint ahogy szeretnénk.
A szobor fő formáit felrakva, érdemes megint egy napig nejlonnal letakart állapotban állni hagyni a szobrot. Ezután megmintázni az apróbb részleteket, torzó esetében pl pontosítani az izmok formáit, és ha ezzel is készen vagyunk, utána, az agyag bőrkemény állapotában kialakítani a felszín textúráját.
Negyedik videó:
Ebben a videóban láthatod, hogyan alakul ki az arc végleges karaktere.
Az arcon a legfontosabb, egyben legnehezebb feladat a szem helyes megmintázása. Akkor tudod a szemgolyót megfelelően a helyére illeszteni, ha előtte kialakítottad a szemgödör heléyt. Ha az accsontot és a szemöldök, avgyis a homlok ívét már megfelelően megmintáztad, akkor tudod beleilleszeni a szemgödörbe a szemet. Sose feletkezz meg róla, hogy a szem egy golyó. Vagyis a szem, amit mintázol, gömbölyű kell hogy maradjon, végig, amíg dolgozol rajta. Mivel a szemgolyóra feszül rá a szemhély, ez szabály a szemhélyre is érvényes. A szemhélyat gyakran némiképp elfedi a szemöldök és a szemhély közötti bőr, valamint az alsó szemhély mindig kicsit beljebb esik a felső szemhélynál. Ezekre is figyelj oda a mintázás során, hogy a szobrod élethűbbnek tűnjön.
A homlok íve adja ki a szemöldök pontos ívét. Ezért különösen fontos a homlokra is nagyobb figyelmet fordítani. Gyakori hiba, hogy a homlok íve nem ugyanolyan mértékben fordul a térben hátrafelé a fül felé, mint az arccsont és az állkapocs íve, hanem sokkal egyenesebb marad. Ilyen esetben a homlok egyrészt kap egy erős karaktert, amitől férfiasabbá válik. Másfelől, ha nem egyformán ível hátra az arccsont és a homlok vonala, a szemet is sokkal nehezebb lesz megmintázni.
És most térjünk rá arra, mit tegyél, ha befejezted a szobrodat?
Mindenképp ellenőrizned kell a szobron,( hogy ha mindenhol, alulról is, zárt a forma), akkor legyen rajta egy kicsi nyílás, ahol a szobor belsejéből a gázok és a vízgőz égetéskor eltávozhat. Így elkerülheted, hogy a belső feszültség szétrobbantsa a szobrot. Ne gondolj nagy dologra, egy apró luk is elég, amit bárhova elrejthetsz a szobron. Ha már kiszáradt a szobor és akkor jössz rá, hogy elfelejtettél rá nyílást fúrni, ne ess kétségbe. Fogd a fúródat, és egy kicsi fúrószállal lassan, kis fokozaton fúrj lukat vele a szoborba. A mellszobor esetében természetesen nem kell lukat fúrnod, hiszen alul nincs bezárva a forma.
Ha befejezted a szobrodat, jöhet a szárítás.