Lilians Atelier

Lilians Atelier

3. Hogyan készíts kerámiaszobrot?- eszköztár

2020. április 14. - Lilian Kovács

dscn5728.JPGMilyen eszközök kellenek a szobor kivitelezéséhez?

  •  Gondolat - Ez az első és legfontosabb eszköz, amire szükségetek van. Legyen egy pontos kép a fejetekben, mit szeretnétek alkotni. Én gyakran hetekig, de akár hónapokig is csak olvasok egy adott témában, mire megszületik egy szobor a fejemben. Persze olyan is van, hogy csak úgy bevillan egy kép a fejemben, de még ezt az elképzelést is érlelni szoktam legalább egy hétig, hogy a szobor minden apró részletét pontosan el tudjam képzelni. Az alatt az idő alatt, amíg gondolkodom rajta, végiggondolom a statikai hibalehetőségeket, a sturuktúrát, pontos színkombinációkat is. Összegyűjtöm a figurához passzoló szimbólumokat és atributumokat. A kezek, lábak, fej pontos elhelyezkedését. Gyakran megkérem a családtagjaimat, hogy tartsák magukat abban a pozitúrában, amit a  szobromnak szánok. 

 

  • Makett - Készítsetek a szobrotokhoz egy arasznyi nagyságú előtanulmányt, egy, vagy több pici szobrot, amit nem dolgoztok ki aprólékosan. Ez segíteni fog nektek jobban látni a mozdulatot, formát, amit a fejetekben elképzeltetek. És ha nem tetszik, nem töltöttetek vele sok időt, és a makett segítségével jobban meg tudjátok azt is határozni magatoknak, mi az, ami nem tetszett, és a nagy szobrotok már olyan lesz, amilyet szeretnétek. Bár a kis szobrokat statikailag könnyebb kivitelezni, a kis szobroknál is gyakran kiderül, hova esik a  szobor súlypontja. A szobor súlypontjának pontos ismerete megakadályozza azt a lehetőséget, hogy a szobor mintázás közben egyszer csak felboruljon.

 

  • Könnyen felmosható helyiség - mivel a mintázás elég koszos tevékenység az a legjobb, ha a helyiség, ahol mintáztok kerámia járólapos. Könnyű tisztán tartani, és nem sérül meg a nedvességtől, ami pl. a laminált padlóról nem mondható el.

 

  • Stabil asztal - a stabil asztal vagy állvány kulcsfontosságú mintázáskor. A kerti műanyag asztal hamar meghajlik az agyag súlya alatt, és folyamatosan rezeg, inog mintás közben. Nekem két munkaasztalom van, az egyik erős acélból heggesztett, gurulós asztal ( a görgőket le lehet fékezni), a másik asztalom egy utcán talált körülbelül 100 éves íróasztal, ami tömör fából készült. Az én asztalaim elbírnak akár 200 kiló súlyt is.

 

  • Laminált bútorlap - Én személy szerint laminált bútorlapokon szeretek mintázni. Az évek során nekem ez vált be a legjobban. Ezt a bútorlapot teszem az asztallapra, időnként az is előfordul, hogy az asztallapra teszek egy olyan bútorlapot, ami pont akkora, mint az asztalom, és arra teszem azt a bútorlapot, amire az agyagot gyúrom. Az én bútorlapjaim kb 1-másfél centi vastagok. Ezeket mozdítva tudom forgani a szobromat készítés közben. Sosem a szobrot forgatom, mert azzal eldeformálódhat az agyag, és tönkremegy a szobrom. Mindig csak a laphoz nyúlok, és azt mozdítom el. Mivel laza, gyenge ízületekkel születtem, ezért nekem ezek a lapok váltak be a legjobban. A forgó állvány nem tűnt elég stabilnak, és annak a mérete is nagyon kötött, sok helyet is foglal el, amikor nem használom. A bútorlapok nem mozdulnak el munka közben, amikor én nem akarom, azonban a műanyagos felület jól csúszik egy erős asztallapon, még 60 kilós szobor esetében is. El tudom forgatni ezt a súlyt is egyedül. A másik előnye a bútorlapnak, hogy a műanyagos felületen át nem szívódik be a nedvesség, így nem tud megvetemedni a lap úgy, mint egy sima falap.

 

  • Falécek, mintázófák - A többi eszközöm különböző fadarabokból áll. Ezek aszerint változnak, hogy mekkora felületen kell dolgoznom velük. Ezek nem a legdrágább kerámiaboltban megvett eszközök. Hanem olyanok, amik az én tenyerembe, az én fizikumomhoz és kézméretemhez a legjobban passzolnak. A mesterem annak idején azt mondta: „Az a legjobb mintázófa, amit magadnak faragsz.”

 

  • újságpapír és néhány léc - A bútorlapot mindig leterítem egy réteg újságpapírral, és arra készítem el a szobrot. Így a szobor nem tapad rá a bútorlapra, és tud száradás közben zsugodoni, mert az újság csúszik eleget a lapon. A samottos agyag száradás közben körülbelül 10-20 százalékot is zsugorodik. Ez nagy szobor esetében jelentős méretváltozást eredményez.
    A lécekkel bizonyos munkafázisokban alátámasztom a szobor vékonyabb, elálló részeit.

 

  • samottos agyag - Az agyag minden esetben samottos agyag, amit használok, mert a fazekas agyag szerkezete túl gyenge a váz nélküli szoborépítéshez, és égetni is alacsonyabb hőmérsékleten lehet. A fazekas agyagot körülbelül 8-900 fok között égetik, míg a samottosat 1200-1280 fokig között lehet égetni. Ezen a hőfokon a samottos agyag szinte kő keménységűre ég ki, időjárás és fagyálló anyaggá válik. A samott szemcsemérete mindig a szerint változik, hogy mekkora szobrot készítek. Nullától Fél milliméterig terjedő szemcseméretet tartalmazó agyagból kb 20 cm magas szobrot lehet kényelmesen felépíteni, 1 miliig pedig max. 50 centimétereset. 2 milis szemcseméret teljesen jó 1 méter magas szobrokhoz, az ennél nagyobbakhoz 3 milis szemcseméretű agyag kell.

 

  • Nejlonzacskók és papír alapú ragasztócsík - ezekkel takarom be a szobromat, amikor éppen nem dolgozom rajta.

 

  • gurulós műanyag láda - ebben tárolom az agyagmasszámat

A bejegyzés trackback címe:

https://liliansatelier.blog.hu/api/trackback/id/tr8415612738

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása