Milyen eszközök kellenek a szobor kivitelezéséhez?
- Gondolat - Ez az első és legfontosabb eszköz, amire szükségetek van. Legyen egy pontos kép a fejetekben, mit szeretnétek alkotni. Én gyakran hetekig, de akár hónapokig is csak olvasok egy adott témában, mire megszületik egy szobor a fejemben. Persze olyan is van, hogy csak úgy bevillan egy kép a fejemben, de még ezt az elképzelést is érlelni szoktam legalább egy hétig, hogy a szobor minden apró részletét pontosan el tudjam képzelni. Az alatt az idő alatt, amíg gondolkodom rajta, végiggondolom a statikai hibalehetőségeket, a sturuktúrát, pontos színkombinációkat is. Összegyűjtöm a figurához passzoló szimbólumokat és atributumokat. A kezek, lábak, fej pontos elhelyezkedését. Gyakran megkérem a családtagjaimat, hogy tartsák magukat abban a pozitúrában, amit a szobromnak szánok.
- Makett - Készítsetek a szobrotokhoz egy arasznyi nagyságú előtanulmányt, egy, vagy több pici szobrot, amit nem dolgoztok ki aprólékosan. Ez segíteni fog nektek jobban látni a mozdulatot, formát, amit a fejetekben elképzeltetek. És ha nem tetszik, nem töltöttetek vele sok időt, és a makett segítségével jobban meg tudjátok azt is határozni magatoknak, mi az, ami nem tetszett, és a nagy szobrotok már olyan lesz, amilyet szeretnétek. Bár a kis szobrokat statikailag könnyebb kivitelezni, a kis szobroknál is gyakran kiderül, hova esik a szobor súlypontja. A szobor súlypontjának pontos ismerete megakadályozza azt a lehetőséget, hogy a szobor mintázás közben egyszer csak felboruljon.
- Könnyen felmosható helyiség - mivel a mintázás elég koszos tevékenység az a legjobb, ha a helyiség, ahol mintáztok kerámia járólapos. Könnyű tisztán tartani, és nem sérül meg a nedvességtől, ami pl. a laminált padlóról nem mondható el.
- Stabil asztal - a stabil asztal vagy állvány kulcsfontosságú mintázáskor. A kerti műanyag asztal hamar meghajlik az agyag súlya alatt, és folyamatosan rezeg, inog mintás közben. Nekem két munkaasztalom van, az egyik erős acélból heggesztett, gurulós asztal ( a görgőket le lehet fékezni), a másik asztalom egy utcán talált körülbelül 100 éves íróasztal, ami tömör fából készült. Az én asztalaim elbírnak akár 200 kiló súlyt is.
- Laminált bútorlap - Én személy szerint laminált bútorlapokon szeretek mintázni. Az évek során nekem ez vált be a legjobban. Ezt a bútorlapot teszem az asztallapra, időnként az is előfordul, hogy az asztallapra teszek egy olyan bútorlapot, ami pont akkora, mint az asztalom, és arra teszem azt a bútorlapot, amire az agyagot gyúrom. Az én bútorlapjaim kb 1-másfél centi vastagok. Ezeket mozdítva tudom forgani a szobromat készítés közben. Sosem a szobrot forgatom, mert azzal eldeformálódhat az agyag, és tönkremegy a szobrom. Mindig csak a laphoz nyúlok, és azt mozdítom el. Mivel laza, gyenge ízületekkel születtem, ezért nekem ezek a lapok váltak be a legjobban. A forgó állvány nem tűnt elég stabilnak, és annak a mérete is nagyon kötött, sok helyet is foglal el, amikor nem használom. A bútorlapok nem mozdulnak el munka közben, amikor én nem akarom, azonban a műanyagos felület jól csúszik egy erős asztallapon, még 60 kilós szobor esetében is. El tudom forgatni ezt a súlyt is egyedül. A másik előnye a bútorlapnak, hogy a műanyagos felületen át nem szívódik be a nedvesség, így nem tud megvetemedni a lap úgy, mint egy sima falap.
- Falécek, mintázófák - A többi eszközöm különböző fadarabokból áll. Ezek aszerint változnak, hogy mekkora felületen kell dolgoznom velük. Ezek nem a legdrágább kerámiaboltban megvett eszközök. Hanem olyanok, amik az én tenyerembe, az én fizikumomhoz és kézméretemhez a legjobban passzolnak. A mesterem annak idején azt mondta: „Az a legjobb mintázófa, amit magadnak faragsz.”
- újságpapír és néhány léc - A bútorlapot mindig leterítem egy réteg újságpapírral, és arra készítem el a szobrot. Így a szobor nem tapad rá a bútorlapra, és tud száradás közben zsugodoni, mert az újság csúszik eleget a lapon. A samottos agyag száradás közben körülbelül 10-20 százalékot is zsugorodik. Ez nagy szobor esetében jelentős méretváltozást eredményez.
A lécekkel bizonyos munkafázisokban alátámasztom a szobor vékonyabb, elálló részeit.
- samottos agyag - Az agyag minden esetben samottos agyag, amit használok, mert a fazekas agyag szerkezete túl gyenge a váz nélküli szoborépítéshez, és égetni is alacsonyabb hőmérsékleten lehet. A fazekas agyagot körülbelül 8-900 fok között égetik, míg a samottosat 1200-1280 fokig között lehet égetni. Ezen a hőfokon a samottos agyag szinte kő keménységűre ég ki, időjárás és fagyálló anyaggá válik. A samott szemcsemérete mindig a szerint változik, hogy mekkora szobrot készítek. Nullától Fél milliméterig terjedő szemcseméretet tartalmazó agyagból kb 20 cm magas szobrot lehet kényelmesen felépíteni, 1 miliig pedig max. 50 centimétereset. 2 milis szemcseméret teljesen jó 1 méter magas szobrokhoz, az ennél nagyobbakhoz 3 milis szemcseméretű agyag kell.
- Nejlonzacskók és papír alapú ragasztócsík - ezekkel takarom be a szobromat, amikor éppen nem dolgozom rajta.
- gurulós műanyag láda - ebben tárolom az agyagmasszámat